Seko EsiBrīvs! Draugiem.lv Seko EsiBrīvs! Facebook
IeskatiesKontaktiPajautāMūsu draugi

Atsauksmes, 2009

2009. gada 22. decembrī biedrības „Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga vadīja interaktīvās nodarbības „Atkarības, to cēloņi un sekas” privātās vidusskolas „Patnis” 8.-12. klašu skolēniem. Trijās nodarbībās piedalījās 43 skolēni. Skolēniem kopumā patika gan nodarbību saturs, gan vadīšanas stils un pieeja, gan piedāvātais videomateriāls.
Atsevišķi interesantākie viedokļi:
-Nodarbības vadītāja mācēja labi sarunāties ar mums, pastāstīja par saviem notikumiem dzīves laikā un izstāstīja, kas notiek ar cilvēkiem, kas lieto narkotikas. Pietrūka laika, jo runājām tikai par narkotikām un varbūt varēja arī nedaudz interesantāk vai kādu spēli saistītu ar tēmu. Nepatika pabeigt mācību semestri ar tādu noskaņu. Manuprāt, arī filma ko rādīja bija diezgan pretīga.
-Diezgan interesanti un izglītojoši intīmi. Lektores atklātība un enerģiskums palīdzēja atklāt to, kas nav atklājams ikdienā. Ļoti oriģināli ar neīstām narkotikām. Gribētos vairāk aktivitāšu dažāda veida.
-Patika oriģinalitāte, humora izjūta. Pārsteidza cik labi izstrādāta un patīkama varēja būt stunda par tik nodrāztu tematu.
Saistoši vizuālie materiāli. Izvērsta, viegli saprotama informācija. Diemžēl neredzēju daudz jaunu datu. Saistoša, iedrošinoša vadītājas runa.
-Man patika, jo bija jauka, psihi graujoša filmiņa, kuru mums rādīja par narkotikām un arī mēs interesanti parunājām par alkoholu un cigaretēm. Neko jaunu es neuzzināju, bet tomēr bija interesanti. Šādas lekcijas varētu būt biežāk, bet tikai tā, lai tajās vienmēr būtu kaut kas jauns, kā arī šajās lekcijās varētu izdomāt un pastāstīt kādus jaunus faktus, jo viss ko saka parasti jau visiem ir zināms.
-Bija ļoti interesanti būt klāt, dažās vietās bija smieklīgi, jo daudzi par to jokoja, bet domāju, ka tas ir labi pajokot par pavisam nopietnām lietām. Labi, ka parādīja sekas un pretīgās vietas, jo tas patiešām atstāj iespaidu. Būtu labi klasē ieaicināt patiešām tādu mūsu gadu personu, kas ir to pieredzējis.

Rīgas 54. vidusskolas vārdā vēlos Jums pateikt paldies par 2009.gada 10.decembrī novadīto lekciju 7.a un 7.b klasei, uz kurām bija ieradušies 37 bērni. Lekcija bija skolēnus ieinteresējusi un tajā sniegtā informācija viņiem lika aizdomāties. Rīgas 54.vidusskolas sociālā pedagoģe - Alla Sļadzevska.

2009. gada 7.decembrī biedrības „Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga Cesvaines internātpamatskolā vadīja interaktīvo nodarbību „Atkarības, to cēloņi un sekas” 7. – 9. klašu skolēniem. Nodarbībā piedalījās 26  vecāko klašu skolēni.
Skolēni pozitīvi vērtē:
- nodarbības tēmas aktualitāti;
- lektores pasniegšanas stilu;
- tēmas izklāstam izmantotās metodes (īpaši patika veiktais eksperiments kārdinājuma pārvarēšanai, arī demonstrētās filmas par reāliem notikumiem).
Ierosinājumi:
- nodarbībās vēl vairāk izmantot interaktīvas metodes, dažādus eksperimentus, kas uzskatāmi parāda atkarības vielu ietekmi uz organismu.
Direktora vietniece izglītības jomā - Inta Siliņa.

Kārļa Videnieka Rīgas 77.vidusskolā novembrī un decembrī psiholoģe Dace Freiberga novadīja 10 interaktīvās nodarbības "Atkarības, to cēloņi un sekas" skolas 6.-9.klašu 192 skolēniem, kā arī uzstājās 5.-9.klašu vecāku kopsapulcē.
Skolēnu vērtējums par nodarbību: interesants, brīvs un draudzīgs stāstījums, laba filma, nebija tā, ka atkārtoja jau zināmo, bija arī kas jauns un labāk varēja arī saprast, reāli stāsti iz dzīves, varbūt vairāk varēja runāt tomēr par alkoholu, jo mūsu starpā to šobrīd lieto vairāk, labāk nelietot apreibinošas vielas, tas var slikti beigties. Būtu gribējies vēl padiskutēt.
Paldies biedrībai "Esi brīvs" par šo lielisko sagādāto iespēju, ko varēja izmantot skolēni un viņu vecāki, paldies personīgi Dacei Freibergai.
Ar cieņu direktores vietniece Irēna Krūma.

2010.gada 25.novembrī biedrības „Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga Ropažu vidusskolā vadīja interaktīvo nodarbību „Atkarības, to cēloņi un sekas” 9. klases skolēniem.
Skolēnu vērtējums par nodarbību:
Pozitīvais: Skolēni nodarbību vērtēja atzinīgi, jo ir interesanti runāt ar cilvēku „no malas”, tas radot tādu kā brīvības sajūtu. Pozitīvi vērtēja, ka ir iespējama saruna, nav tikai lekcijas klausīšanās.
Pietrūka un/vai ierosinājumi: Vajadzējis paredzēt vairāk laika, jo tas esot pietrūcis.
Antra Urtāne - direktora vietniece audzināšanas darbā.

Ulbrokas vidusskolas 8. klases skolēni pēc 17. novembra nodarbības, kuru vadīja psiholoģe Dace Freiberga, savas domas izteica esejās.
Pamatā atziņas par to, ka esot bijis interesanti, esot uzzinājuši daudz ko jaunu un esot gatavi vēl piedalīties šādās nodarbībās.
Sociālais pedagogs – Mārīte Grīviņa.

2009.g. 13. novembrī Kolkas pamatskolas skolēniem bija iespēja piedalīties biedrības “Esi brīvs!” psihologa organizētajās nodarbībās.
Sarunas ar skolēniem tika organizētas 2 grupās - 6.-7.klases skolēni un 8.-9. klases skolēni.
Atsauksmes par nodarbību:
• Interesanti;
• Patika;
• Ļoti patika;
• Uzzināju jaunas lietas;
• Es jau visu zināju;
• Diezgan saistoši;
• Patika lektore;
• Ļoti interesanti;
• Uzzināju priekš sevis jaunas lietas;
• Pratīšu rīkoties dzīves situācijās;
• Man tas nav aktuāli;
• Gribētu vēl līdzīgas nodarbības.
Kolkas pamatskolas skolēni un skolotāji.

2009.gada 12.novembrī  biedrības „Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga Rīgas Raiņa 8. vakara (maiņu) vidusskolā vadīja interaktīvo nodarbību „Atkarības, to cēloņi un sekas” 7.-9. klases skolēniem.
Skolēnu vērtējums par nodarbību:
Nodarbība patika un bija interesanta. Daudz ko jaunu esot uzzinājuši un redzējuši kāds cilvēks izskatās nelietojot un lietojot narkotikas. Paticis, ka stāstīja kā cilvēki tikuši vaļā no narkotikām. Filma esot bijusi interesanta un pamācoša.
Daži iebilda, ka esot jau dzirdējuši par narkotikām un cik var par tām runāt. Filma esot bijusi nopietna un ar nepatīkamiem kadriem. Par maz esot runāts par smēķēšanas problēmām.
Sociālais pedagogs - N.Gražule.

Zaļenieku arodvidusskola izsaka pateicību biedrībai „Esi brīvs!” un speciālistei Dacei Freibergai par dalību skolas organizētajā vecāku sapulcē 2009. gada 6. novembrī.
Zaļenieku arodvidusskolas administrācija, pedagogi un audzēkņu vecāki atzināgi vērtē seminārpraktikumā „Bērni iedzer... un basto. Ko darīt?” pārrunātās tēmas un sniegto atbalstu kā efektīvāk komunicēt ar jaunieti konflikta situācijās, kas saistītas ar atkarību izraisošajām vielām un procesiem. Īpaši jāuzsver šādu nodarbību nepieciešamību profesionālās izglītības iestādēs, kurās gan audzēkņiem, gan pedagogiem izglītības iestādē nav pieejams atbalsta personāls (t.i. psihologs, sociālais pedagogs), lai risinātu un pārrunātu problēmsituācijas skolā.
Direktore – L.Leoho

2. novembrī Vecumnieku vidusskolā notika seminārs par atkarības problēmām abām 9. klasēm. Semināru vadīja Dace Freiberga. Jaunieši sadarbību ar Daci novērtēja kā efektīvu un pozitīvu, pēc nodarbībām ieteica šo semināru citiem jauniešiem. Izsaku pateicību par biedrības „Esi brīvs!” darbību, it īpaši šajā ne tik vieglajā laikā, kad Jūsu darbs ir tik nozīmīgs mūsu nākotnes vārdā.
Cieņā, Vecumnieku sociālais pedagogs - Renārs Sprancis
Skolēnu atsauksmes:
Man patika, jo viņa stāstīja ļoti interesanti. Viņa mums neteica, lai mēs nelietojam, viņa stāstīja, kas notiek, ja lieto. Bija jauka un interesanta stunda.
Bija interesanti un laiks pagāja ātri. Uzzināju interesantas lietas.
Man patika, es daudz ko uzzināju par to, ka nedrīkst lietot narkotikas.
Bija interesanti un informācija bija ļoti noderīga, daudz ko vēl nezinātu uzzināju.
Man likās interesanti, jo ar mums runāja nevis kā ar bērniem, bet stāstīja to, kas nepieciešams.
Ļoti patika filma un viņa ļoti interesanti stāstīja. Ļoti patika viņas bikses un viņa pati, viņa bija forša.
Bija patīkami, jo uzzināju daudzas nezināmas lietas.
Man patika tas, ka viņa runāja atklāti par lietām par kurām ikdienā netiek tik bieži runāts.
Man ļoti patika! Jo bija interesanti uzzināt daudz ko jaunu par narkotikā un kaut ko tādu, jo neko par tām nezināju. Vajag tādus pasākumus!
Pasākums un stāstījums bija ļoti saistošs. Sev ieguvu daudzas atziņas un lietas ko nezināju, vai par ko agrāk nebiju aizdomājusies.
Skatījāmies ļoti interesantu filmu, tā lika daudz ko pārdomāt.
Patika pati sieviete, kas vadīja šo pasākumu. Viņa vadīja to visu pavisam citādāk, ar citādāku pieeju. Viņa neteica tas ir tā, tas ir slikti, bet to visu pavērsa interesantāk, lai pats saprastu to, ka tas ir slikti un ka to nevajag darīt.
Man ļoti patika, viņa interesanti stāstīja un varēja justies komfortabli runājot par tēmām, kad skolotāju nav klāt.
Jā, patika, jo mums jauniešiem tas ir jāzina.

Liels paldies „Esi Brīvs!” psiholoģei Dacei Freibergai par atkarības profilakses semināru, kuru viņa vadīja Misas vidusskolas 7.klasei 2009.gada 2.novembrī. Skolēni par šo semināru saka šādus vārdus:
- Filmā redzēju, kas var notikt, ja lieto alkoholu un zālīti, cigaretes un citas apreibinošās vielas;
- Redzēju ļoti pamācošu filmu, kas lika aizdomāties, vai lietot alkoholu un smēķēt vai nē;
- Perfekta tikšanās;
- Vēlētos noskatīties kādu filmu par attiecībām;
- Filmā tika parādīts, cik svarīgi ir pieņemt pareizus lēmumus, izvēlēties labu kompāniju, ka nevajag vadīt automašīnu reibumā;
- Es tagad zinu, ka nevajag pīpēt un dzert;
- Patika viss un varētu atkārtot šādu tikšanos un filmas;
- Man patika filma, tā bija ļoti interesanta;
- Es ieguvu mācību, kā nevajag darīt;
- Es uzzināju, ka atkarības var beigties ar izvarošanu vai pat nāvi;
- Man patika, ka filmā bija dažādas versijas;
- Biežāk vajadzētu tādas tikšanās, lai ir par ko aizdomāties;
- Sapratu to, ka nevajag piedzerties, bet var iedzert tik daudz, lai apjēgtu, ko daru;
- Būtu labāka dzīve, ja nelietotu nekādas apreibinošas vielas;
- Neviena atkarība nav dzīvības vērta!
 Linda Balode - Misas vidusskolas sociālais pedagogs.

Cēsu novada skolu pedagogiem 2009.gada 29.oktobrī bija iespēja piedalīties
biedrības „Esi brīvs” seminārā „Saruna ar pusaudzi krīzes situācijā”.
Semināru organizēja Dzintra Kozaka – Cēsu novada pašvaldības Izglītības nodaļas metodiķe.
Esmu izlasījusi dalībnieku atsauksmes par dzirdēto:
-100% dalībniekiem nav žēl laika, ko pavadīja mācoties;
-100% dalībnieku atzinīgi vērtē gūtās informācijas nozīmīgumu ikdienas darbā;
-86% dalībnieku atzīmējušu labvēlīgo un atbalstošo gaisotni, kaut runājām par smagām lietām;
-100% dalībnieku atzinīgi novērtēja semināra 2.daļas praktiskos vingrinājumus;
-daudz  pozitīvu  vērtējumu  par Daces Freibergas pasniegšanas stilu - mierīgi, līdzsvaroti un tajā pat laikā mērķtiecīgi, konkrēti, saturīgi, godprātīgi izturoties pret laiku.
Priekšlikumi:
-100% dalībnieku gribētu turpinājumu ar lietišķo situāciju analīzi un treniņu krīzes sarunas specifikas apguvei, problēmu ir daudz;
-atsevišķi ieteikumi sākt nodarbības agrāk.
Esmu patiešām pateicīga par Cēsu novada kolēģiem doto iespēju dzirdēt vērtīgus padomus grūtajās ikdienas situācijās!

Lekcija Ropažu vidusskolā notika 21.oktobrī divām klasēm: 8.klasei un 9.a klasei. Par nodarbību skolēni izteicās pozitīvi, jo viņiem paticis, ka ir bijusi iespēja arī pašiem veidot sarunu un nav bijis tikai jāklausās. Minēja arī to, ka jautājumi, kas tika aplūkoti, netika risināti pirmo reizi, bet tas, ka zināmi jautājumi tika pārrunāti atkārtoti, nebūt nav bijis garlaicīgi, tieši otrādi ieinteresējoši.
Ropažu vidusskolas direktores vietniece audzināšanas jomā Antra Urtāne.

2009.gada 16.oktobrī biedrības „Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga Ropažu novada Zaķumuižas pamatskolā vadīja interaktīvo nodarbību „Atkarības, to cēloņi un sekas” 6.-8. klases skolēniem.
Skolēnu vērtējums par nodarbību:
Visi skolēni atzina, ka nodarbība bija interesanta un vērtīga. Vislabāk skolēniem patika filma „Tava izvēle”. Skolēni ļoti pozitīvi vērtēja psiholoģes Daces Freibergas sarunu ar viņiem, nodarbības metodes un uzdevumus.
Pozitīvais:
• Forša filma, interesants sižets, patika izvēlēties.
• Uzzināju vairāk par narkoloģiskajām atkarībām;
• Man patika filma, kā arī šī lekcija, jo tā ir vērtīga un arī sapratu, kāpēc nevajag lietot narkotikas, smēķēt utt.
• Filma „Tava izvēle” man patika vislabāk. Patika, ka apmānīja ar tām tabletēm.
• Man patika tas, ka filmā bija parādīti vairāki varianti.
• Patika tā sieviete, kas ar mums diskutēja. Manuprāt, tas bija ļoti vērtīgi. Tādām lekcijām vajadzētu būt regulāri.
• Man patika filma. Man šķiet, ka vajadzētu atkārtot.
• Uzzināju to, ka narkotikas, cigaretes un alkohols sačakarē visu dzīvi. Un es domāju, ka vajag šādas nodarbības organizēt ļoti bieži.
• Patika gan filma, gan diskusijas.
• Man patika, ka bija dažādās iespējas. Vajadzētu vēl tādu nodarbību.
• Man patika tajā filmā viss, jo es sapratu, kas notiek, kad sajauc alkoholu ar narkotikām, tas ir bīstami dzīvībai.
• Filma bija ļoti noderīga.
Pietrūka un/vai ierosinājumi:
• Varēja vairāk kaut ko vizuāli rādīt, bet vispār bija OK.
• Nekādu citu ierosinājumu nebija.
Inta Ozola, 8.klases audzinātāja un direktores vietniece izglītības jomā.

Rīgas Daugavgrīvas vidusskola izsaka pateicību psiholoģei Dacei Freibergai par 13. oktobrī  novadīto interesanto nodarbību 9.a un 9.b klases skolēniem.
Nodarbības dalībniekiem ļoti patika sarunas tēma un filma. Vēl ilgi pēc filmas noskatīšanās skolēni apsprieda jautājumus par pareizās izvēles izdarīšanu dažādās situācijās un izvēles sekām.
Cerot uz turpmāku sadarbību, novēlam biedrībai un Dacei Freibergai radošus panākumus arī turpmāk. Skolas sociālais pedagogs – J.Puškina.

Rīgas 4. speciālajā internātpamatskolā biedrības „Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga novadīja 2 nodarbības: 6.oktobrī 7.,8. klašu skolēniem, bet 7.oktobrī 9.-12. klašu skolēniem.
Nodarbības kopumā patika. Lai būtu labāka un atvērtāka atmosfēra, grupā jābūt mazākam skolēnu skaitam (7-10 skolēni). Pārāk lielais skolēnu skaits brīžiem radīja nevajadzīgu spriedzi un pārpratumus.
Mēs būtu iepriecināti, ja nodarbības varētu novadīt arī 5. Un 6. Klases skolēniem, kuriem atkarību izraisošas vielas izraisa interesi. Bērnu īpatnējā psiholoģiskā attīstība neļauj kritiski novērtēt gala rezultātu, ja rodas vēlme un izdevība paeksperimentēt ar veselībai un dzīvībai kaitīgām vielām.
Būtu vēlams materiālu rādīt krievu valodā, bez īpašām diskusijām, monologiem filmas materiālā. Mūsu skolas skolēniem nepieciešama ātra notikumu gaita un vizuāli ļoti spilgta informācija. Piemēram, filma „Tava izvēle” auditorijā izraisīja spēcīgākas emocijas un radīja ilgāku uzmanības noturību. Direktore – Inta Pastere.

2009.gada 5.oktobrī Jaņa Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskolā pie 3.kursa audzēkņiem viesojās biedrības Esi brīvs! psiholoģe Dace Freiberga. Nodarbības tēma – atkarības. Tā kā šobrīd aktuāla problēma jauniešiem ir  smēķēšana, tad nodarbība vairāk tika vērsta uz šo tēmu.
Nodarbība jauniešiem deva iespēju iegūt jaunu informāciju par atkarībām, to veidiem, analizēt to cēloņus un sekas, brīvi izteikt savu viedokli, iesaistīties diskusijās. Sevišķi interesants jauniešiem likās eksperiments, kā arī filma par atkarībām.
Jaunieši izteica vēlēšanos šāda veida nodarbību apmeklēt vēlreiz.
Jauniešu atsauksmes par nodarbību:
„Manuprāt, lekcija bija ļoti laba. Man tā daudz ko deva. Es vairāk nesmēķēju.”
„Es vēl skaidrāk sapratu, ka narkotiku lietošana ir bīstama un nevēlama.”
„Lekcija bija pārsteidzoši interesanta. Man patika vadītājas attieksme pret situāciju. Vadītāja bija arī zinoša un pozitīvi bija tas, ka viņa stāstīja par savu pieredzi. Kopumā lekcija un video vērtējams atzinīgi.”
„Man ļoti patika lekcija, jo sieviete, kas stāstīja bija ļoti cilvēcīga, neko neuzspieda, arī padalījās savā pieredzē. Bija daudz interesantāk nekā vairums tādu lekciju.”
„Bija forši.Es vairs nesmēķēju jau 21 dienu.”
„Ļoti jauka vadītāja. Radīja brīvu un nepiespiestu atmosfēru.”
„Lekcija par atkarībām man bija izklaidējoša, centos uzzināt kaut ko jaunu, bet es gribēju lai vairāk runā par savām problēmām, nevis atkarību cēloņiem.”
Vēlamies izteikt sirsnīgu pateicību biedrības „Esi brīvs!” komandai par atkarību tēmas nodarbību.
Cerot uz sadarbību arī turpmāk, Jaņa Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskolas 3.kursa audzinātāja Inese Piņķe.

Izsakām pateicību biedrības „Esi brīvs!” lektorēm Ilonai Gailei un Dacei Freibergai par interesanti organizēto atkarību semināru jauniešiem, kas notika š. g. 12. maijā Saldus pilsētas vakara vidusskolā. Domājam, ka uzzinot par tām vairāk, jaunietim ir iespēja laicīgi izvērtēt un pieņemt lēmumu nelietot un neaizrauties ar kaitīgām vielām. Pielikumā pievienojam skolēnu atsauksmes par semināru. Skolas direktore A.Kupše
Skolēnu atsauksmes: Kopumā šī lekcija bija laba un apgaismojoša par mūsdienu narkotiku ietekmi uz cilvēka veselību. Patika, ka šo to varēja arī jaunu uzzināt, bet daudzas lietas bija jau zināmas; Man šī lekcija likās interesanta, lika par daudz ko aizdomāties. Jaukas vadītājas. Visvairāk man patika, kā visu stāstīja un rādīja. Protams, nevar neiztikt bez labajiem eksperimentiem. Visnotaļ interesanta diena. Vislabākās atsauksmes. Paldies!; izsaku lielu paldies vadītājām, kuras lika par daudz ko aizdomāties pēc šīs lekcijas. Ļoti labi vadīta nodarbība un māka pārliecināt, ka nevajag lietot kaitīgās vielas;  Tas jau bija dzirdēts, taču bija interesanti dzirdēt to no citiem cilvēkiem. Man likās interesanta lekcija; Man patika, ko stāstīja un rādīja. Visvairāk patika filma un eksperiments. Nebija tāds, kas nepatiktu; Vairums, ko stāstīja bija jau zināms. Patika, ka uz tāfeles shematiski uzzīmēja paradīzi. Interesanta likās filma un eksperiments. Nepatika pirmais iespaids, laikam jau tāpēc, ka daudz jau dzirdēts un lasīts. Kopumā bija interesanti; Psiholoģes mācēja mūs visus pietiekami labi atbrīvot, lai mēs vairāk runātu un vispār justos brīvi. Ļoti patika tie eksperimenti un viss stāstījums kopumā. Nevaru pateikt kaut ko konkrētu, kas nepatika; Patika, ka nebija garlaicīgas diskusijas. Interesanta līkne par paradīzi un elli. Tas lika daudz ko pārdomāt un secināt, ka nav tādu iemeslu, lai ar jebko apreibinātos. Īstenībā patika viss, bija prieks sadarboties ar Ilonu un Daci!; Man patika. Bija interesanta un jauka stunda. Bija aizraujoši klausīties. Labas vadītājas. Nepatika, ka tik ilgi; Es uzskatu, ka filma bija ļoti laba un atstāja spēcīgu iespaidu. Var reāli redzēt, kas notiek ar narkomāniem. Man pašai nav atkarību un arī netaisos lietot narkotikas, bet domāju, ka filmā bija parādīts ļaunākais, kas var notikt. Protams, nevajag mēģināt, bet ne vienmēr notiek tas, kas filmā. Paldies!; Nepatika tas kā mūs visus iznesa cauri ar konfektītēm, bet tas tomēr pierādīja, ko spēj izdomāt pūlis; Interesanti pasniedza šo tēmu. Lika aizdomāties. Nepatika izvēlētā tēma. Varēja runāt par seksuāli transmisīvām slimībām; Man patika, ka visi jutās brīvi un bija jautri. Arī šo lekciju vadītājas bija jaukas un prata ar jauniešiem sarunāties. Arī diskusijas bija jautras un visi tajās iesaistījās; Man šis pasākums ļoti patika, jo atšķīrās no visiem citiem. Bija cilvēki, kas māk stāstīt un aizraut. Šajā pasākumā bija prieks piedalīties. Kaut vēl kādu reizi tāds pasākums būtu! Bija ļoti interesanti un aizraujoši; Man patika, ka varēja daudz ko jaunu uzzināt – kas ir atkarība. Nepatika, ka bija pārāk garš; Man patika, kā to visu pasniedza, bija jautri. Sievietes iejutās jauniešu vidū un bija forši parunāt; Nepatika, ka īpaši pārsvarā runāja par alkoholu. Bet tā viss bija ok; Pasākums bija ļoti pamācošs un izdevies. Man bija interesanti un lietas, ko stāstīja, tiešām liek aizdomāties; Man šajā projektā patika tas, ka ļoti interesanti visu to pastāstīja. Bija patīkami klausīties; Patika skolēnu un lektoru aktivitāte. Jauks un savdabīgs pasākums. Nepatika, ka tik ilgi; Patika principā viss. Interesanti bija diskutēt par konkrētu tēmu; Uzzināju daudz ko nezināmu. Paldies!; Patika, ka mēģināja sarunā iesaistīt apkārtējos. Nepatika, ka pāris teikumu nesaskanēja ar manām domām, no viņu puses tas izskanēja kā likums, nevis aicinājums; Man patika veids, kā lektores pasniedza savu stāstāmo, kā iesaistīja citus diskusijā. Pieminēja piemērus no dzīves, bet nelasīja morāli.

Saldus rajona Brocēnu novada Blīdenes pamatskola izsaka pateicību biedrības Esi brīvs! psiholoģei Dacei Freibergai un valdes priekšsēdētājai Ilonai Gailei par saturīgu, skolēnu vecumu īpatnībām un vajadzībām atbilstošu, nodarbību vadīšanu par atkarības tēmu, kurās izmantoja dažādas metodes un informāciju tehnoloģijas.
Labprāt izmantotu iespējas sadarbību turpināt! 2009. gada 5. maijā Jūrmalas Alternatīvā skolā viesojās “Esi brīvs!” psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga.
Pielikumā- skolēnu viedokļu apkopojumi:
Patika
Kā lika ēst konfektes; Izdomātās iesaukas; Kā stāstīja par atkarībām, to nelabvēlīgo ietekmi; Spēle ar sasietajām kājām; Nodarbības vadītāja Dace; cilvēku zīmēšana; Filma; Interesants stāstījums; Mierīga atmosfēra; Ka atbildēja uz jautājumiem; Visu ļoti labi izskaidroja; Nebija garlaicīgi; Forši; Viss patika; Ka paskaidroja, kas tad īsti ir atkarība; Viss patika; Kā izvairīties no atkarības rašanās; Bija interesanti; Uzzināju daudz ko jaunu; Ļoti pamācoši; Aprunāties; Piemēri no dzīves; Iespēja pašiem izvēlēties citu cilvēku likteni filmā; Atmešanas veidi; Spēle, kur jādalās pa 3, jāklausās, ko stāsta tie; Ka varēja uzzināt, kas notiek, ja pārdozē; Var mācīties no citu kļūdām; Izskaidrošanas veids; Psihologu nostāja; Padomi; Skaistas psiholoģes; Uzzināju par narkotiku kaitīgumu; Izvēlētie temati; Filmas beigas; Patika, ka piemēri bija par jauniešu dzīvi, attiecībām.
Nepatika
Taisīt sarakstu ar neatkarībām; Ka neredzējām filmu; Spēle ar sasietajām kājām; Tēlot līdzatkarīgo; Stāsts par ūdenspīpi; Ēst konfekti; Diagrammu veidošana; Saraksts uz tāfeles; Ka mūs izmuļķoja ar konfekti; Ka vairākas klases bija kopā; Biju jau to dzirdējusi; Laiks bija par īsu; Stāstījums par atkarību
Dažas lietas bija neinteresantas; Par smēķēšanu; Bija garlaicīgi; Daudz runāja; Ka prasīja mūsu domas
Izspēlēt situācijas; Pārāk samākslota (pārspīlēta) filma; Uzdotie jautājumi „Kāpēc?”; Ka filmu ik pa laikam apstādināja un lika debatēt; Ka zēni traucēja; Psiholoģes varēja runāt vairāk
Ieteikumi
Vēlos, lai atbrauktu vēl un turpinātu stāstīt par atkarībām; Vēlos, lai atbrauktu vēl un pastāstītu par citām tēmām; Pastāstīt vairāk par smēķēšanas ļaunumu; Gribas redzēt vēl kādu filmu; Nevēlos vairāk neko dzirdēt; Par attiecībām skolā; Par vardarbību; Par neiecietību, apsaukāšanos u. tml.; Testus par sevis iepazīšanu; Par datoratkarību; Par azartspēlēm; Par dzeršanu; Par kaušanos; Ko izdomās, tas būs labi; Vairāk piemēru no dzīves; Vairāk aktivitātes; Radošus darbus; Garāku laiku; Kaut ko vairāk; Varētu organizēt vairāk un arī par citām tēmām. Ar cieņu direktore R.Bidiņa

2009. gada 5. maijā Jūrmalas Alternatīvā skolā viesojās “Esi brīvs!” psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga. Vēlamies izteikt pateicību biedrības „Esi brīvs” komandai par atkarības tēmas nodarbībām 4.- 9.klasēs. Skolēniem bija iespēja veidot dialogu un saņemt jaunu informāciju no speciālistiem par atkarības veidiem, vēlreiz aizdomāties, kas ir atkarība, analizēt atkarības rašanās cēloņus un sekas, iesaistīties diskusijā, ko var vai nevar uzskatīt par atkarību.
Lektorēm izveidojās labs kontakts ar skolēniem, notika atvērts dialogs, jauniešiem bija interesanti. Labi novērtējam videomateriālus, īpaši interaktīvo filmu, kuras skatīšanas laikā varēja prognozēt un analizēt notikumus. Lekcijas laikā varbūt noderētu vairākas praktiskas nodarbības, jo lielākā daļa informācijas skolēniem jau ir zināma, un bija jūtams, ka viņi nav tik ļoti ieinteresēti. Tomēr pēc nodarbībām jaunieši vienbalsīgi atzina, ka „visumā lekcija bija noderīga un to vajadzētu atkārtot arī nākamgad”. Nākamajā gadā, plānojot nodarbības, mēs būtu pateicīgi, ja varētu iepriekš iepazīties ar nodarbību struktūru un kopā ar cienījamajām pasniedzējām apspriest to. Ceram uz turpmāku sadarbību! Ar cieņu, direktora vietniece izglītības jomā A.Kotova

Vēlamies izteikt pateicību biedrības „Esi brīvs!” kolektīvam par jauki novadīto izglītojošo semināru Kolkas pamatskolas skolēniem par atkarību tēmām. 2009. gada 16. aprīlī Kolkas pamatskolā viesojās “Esi brīvs!” psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga. Nodarbības tika organizētas trīs grupās: 4.-5. klase, 6.-7. klase un 8.-9. klase. Pēc nodarbībām skolēni izteica savu vērtējumu par tām. Skolēnu atsauksmes pārsvarā bija ļoti pozitīvas. Galvenokārt skolēniem bija patikusi nodarbību organizācijas forma, iespēja brīvi izteikties, spriest un paust savu viedokli par lietām, par kurām bieži nerunā, bet kuras ir aktuālas. Sevišķi interesantas bijušas spēles un eksperiments, kā arī filma. Daļai skolēnu radies viedoklis, kā norobežoties no dažāda veida atkarībām un atrast alternatīvu brīvā laika pavadīšanai. Liela daļa skolēnu izteikuši vēlēšanos šāda veida nodarbību apmeklēt vēlreiz. No bērnu atsauksmēm:
„Man patika parunāt par to, ko tik bieži nerunā. Šī nodarbība bija ļoti laba, interesanta, var pat teikt izcila. Es ieguvu jaunas zināšanas par narkotikām, par atkarību. Būtu labi, ja šādas lekcijas būtu biežāk.”
„Nodarbība bija ļoti jauka. Dace (pasniedzēja) bija ļoti saprotoša, mīļa. Uzzinājām daudz jaunu lietu par narkotikām utt.”
„Man patika spēlēt spēles. Nodarbība izdevās ļoti labi. Es sapratu to, ka lietojot narkotikas un cigaretes, cilvēks nepaliek krutāks.”
„Es vēlētos turpmāk vēl biežāk satikties ar cilvēkiem, kas stāsta interesantas lietas.”
„Man patika interesantais eksperiments un spēle. Nodarbība bija interesanta varbūt tieši tāpēc, ka nebija jāsēž un jāklausās lekcija."
"Es sapratu, ka ir ļoti daudz dažādas atkarības. Es būtu ar mieru tikties vēlreiz.”
„Es sapratu to, ka jābūt spēcīgam un nevajag pakļauties un piekrist tam, ja kāds tev piedāvā narkotikas. Vajag cīnīties ar tām atkarībām, kas tev ir.”
„Man patika atbildēt uz jautājumiem. Kopdarbība bija laba. Labāk būt neatkarīgiem.”
„Man patika jautāt viskautko. Es nodarbību vērtēju kā interesantu. Es sapratu, ka nevajag pīpēt, dzert.”
„Filma bija ļoti jauka! Šī nodarbība bija vērtīga, sapratu, ka arī bez apreibinošām vielām var labi pavadīt laiku. Paldies! ;)”
Esam gandarīti par novadītajiem semināriem un vēlētos turpināt sadarbību ar lektorēm arī nākamajā mācību gadā. Skolas direktore A.Laukšteine

2009. gada 24. martā Cēsu 2. pamatskolā nodarbības 7.-8. klašu skolēniem vadīja biedrības „Esi brīvs!” psiholoģes I.Gaile un D.Freiberga. Pēc nodarbībām skolēni atzina, ka tās bijušas lietderīgas, interesantas. Piedāvātais filmas materiāls bijis jauniešiem aktuāls, prasmīgi izveidots un interesanti piedāvāts skatītājiem. Skolēniem īpaši paticis veids, kā filmā piedāvāts iesaisīties notikumu prognozēšanā, situāciju izspēlēšanā. Jauniešu vērtējumā filma iegūst 10 balles. Jaunieši izteikuši vēlēšanos atkārtoti tikties ar biedrības psiholoģēm un turpināt nodarbībās aizsākto aktuālo jautājumu risināšanu.

2009.gada 26.martā Jaunlutriņu pamatskolā 5. – 9.klases skolēniem nodarbības vadīja psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga. Nākošajā dienā 44 skolēni rakstiski, anonīmi izteica savu vērtējumu par nodarbībām – tikai pozitīvs bija 21 vērtējums; gan pozitīvs, gan kāds iebildums bija 23 vērtējumos.
Pievienoju izrakstus no skolēnu vērtējumiem:
☼ Vadītāju humora izjūta, prasme interesanti sarunāties
☼ Uzzināju, cik lielā mērā narkotikas un alkohols ietekmē cilvēka veselību
☼ Patika filma un vadītāju komentāri filmai
☼ Varēja iejusties filmas tēlu vietās
☼ Saprotošas vadītājas, ar pieredzi
☼ Varēja apspriest dažādus jautājumus
☼ Labi sapratāmies
☼ Aptveru, cik vērta ir mana veselība un dzīvība
☼ Uzzināju, ka ūdenspīpe ir kaitīgāka par cigaretēm
☼ Uzzināju par agrāk nedzirdētiem atkarību veidiem
☼ Patika runāt
☼ Uzzināju, kā var atmest pīpēšanu un narkotiku lietošanu
☼ Viena no vadītājām jau bija pazīstama, biju ticies
☼ Vadītāju prasme uzklausīt
☼ Varēja brīvi runāt, nebija ierobežojumu
☼ Uzzināju, kā var atteikties no piedāvājuma
☼ Pēc noklausīšanās zinu, ka nemēģināšu neko lietot
☼ Laba atmosfēra
☼ Gribētos vēl atkārtot tikšanos
☼ Ļoti pamācoši
☼ Es, protams, tā nedarītu
☼ Filma mainīja manas domas
☼ Filma lika daudz ko pārdomāt
☼ Patika iet ar sasaitētām kājām
☼ Patika iejusties labajā un sliktajā tēlā
☼ Sapratu, ka es nelietošu alkoholu un nesmēķēšu
☼ Gribētu, lai tēma būtu par citām (?) atkarībām, par šīm viss jau zināms
☼ Filma īsa
☼ Pašam daudz jārunā
☼ Nebija nekādu veicamu uzdevumu
☼ Nepatika stāstīt par sevi, ka es smēķēju
☼ Nepatika filmas daļa par avāriju
Ar cieņu, skolas direktore Ilze Lāce

Pateicamies par organizētajiem semināriem Rīgas Celtniecības koledžā  4. un 11. martā. Runājot ar audzēkņiem pēc tikšanās ar Ilonu Gaili, bija teikts, ka lekcija patika. Informācija, ko sniedza bija dzirdēta un audzēkņiem zināma. Audzēkņi, kuri mācās arhitektūras specialitātē, bija gaidījuši kaut ko vairāk no lekcijas (ar citiem paņēmieniem pasniegt, jo iepriekš bija informācija, ka lektore ir mākslas terapeite, tātad varēja būt saistībā ar mākslu). Runājot ar audzēkņiem pēc tikšanās ar Daci Freibergu, bija teikts, ka lekcija patika, bija interesanti. Sevišķu interesi un pārdomas izraisīja jauniešiem pēc dokumentālās filmas noskatīšanās, ko piedāvāja Dace. Tiesa, pēc filmas noskatīšanās, laiks diskusijām, nepietika. Ar cieņu Inese Pūre.

5. martā Bauskas rajonā Vecumnieku pagastā Misas vidusskolā tika novadīti semināri 9.a. 9.b, 8. un 7.klasei.
Semināra sākumā bija jūtama pusaudžu aizsardzība un protests. It īpaši skolēni semināra sākumā bija diezgan noslēgti un nerunīgi, bet pēc vingrinājuma ar tic-tac konfektēm pusaudži sāka atvērties un bija gatavi nopietnākām sarunām. Skolēni centās apstrīdēt faktus par smēķēšanas kaitīgumu, iespējams, bija grūti atzīt, ka viņi varētu būt atkarīgi. Semināra vadītājas prasmīgi atraisīja grupu sarunām, jo sākumā likās, ka skolēnu aizsardzība varētu traucēt virzību uz nodarbības mērķi. Dace un Ilona prasmīgi novērsa disciplīnas problēmas semināra laikā. Nodarbības noslēguma daļā 9. klases skolēni nopietni iedziļinājās filmā „Nāves mušpapīrs 2”. Šīs filmas laikā skolēnu bravūrība un izaicinošā uzvedība pilnībā pazuda, auditorijā valdīja pilnīgs klusums. Kopumā ļoti pozitīvi vērtēju Daces un Ilonas atvērtību sarunās ar skolēniem, vadītājas nevērtēja negatīvi skolēnus, bet cenšoties kopā ar jauniešiem izprast uzvedību un tās sekas. Skolēniem patika, ka vadītājas spēja atcerēties skolēnu vārdus un uzrunāt viņus personīgi.
8. un 7. klases skolēni semināru un vadītājas uztvēra kopumā ļoti pozitīvi. Ilona skolēnus apgaismoja par alkohola baktērijām un spēja uzturēt bērnu interesi visu semināru. Vērtēju ļoti efektīvi Daces un Ilonas izvēlētās spēļu metodes, kuras uzrunāja pusaudžus, skolēniem patika spēle atkarīgais un līdzatkarīgais. Skolēni uzticēja savu viedokli Ilonai un Dacei, jutās brīvi un spēja analizēt riska situācijas saistībā ar atkarībām. Skolēnus uzrunāja Ilonas un Daces prasme mūsdienīgi komunicēt un pasniegt atkarības problēmas skolēniem uzskatāmā griezumā.
Semināru rezultātā skolēni izprata informāciju par atkarības draugiem un saņēma ierosinājumu pārdomām par atkarības problēmām Latvijā.
Misas vidusskolas sociālais pedagogs Renārs Sprancis

2009. gada 17. februārī Carnikavas speciālajā internātpamatskolā viesojās psiholoģes Dace Freiberga un Ilona Gaile no biedrības ,,Esi brīvs” un vadīja nodarbības skolēniem par atkarībām. Akopojot skolēnu sniegtās atsauksmes par notikušajām nodarbībām, iespējams secināt, ka skolēni ieguvuši nozīmīgu informāciju par atkarībām, to veidiem, kā arī, ka pastāv atkarīgais un līdzatkarīgais. Lekcijas bija interesantas un labi saprotamas.
Skolēnu pārdomas pēc nodarbībām:
• Bija ļoti vērtīga informācija, tā lika man pārdomāt dzīvi.
• Uzzināju par atkarīgo un līdzatkarīgo.
• Patika! Ļoti patika! Uzzināju daudz ko par atkarībām. Priecājos, ka varēju jautāt un atbildēt.
• Uzzināju, ka no enerģijas dzēriena var palikt atkarīgs.
• Saprotu, ka nevajag pakļauties, ja tev piedāvā narkotikas, Jāprot pateikt ,,Nē!”.
• Šīs nodarbības bija ļoti labas. Tās bija ļoti sirsnīgas un jaukas.
• Man patika. Varēja visu pajautāt, kas interesē, uzzināt, kā tikt vaļā no atkarībām. Paldies, ka bijāt mūsu skolā!
• Bija noderīga informācija, lika apdomāt savu dzīvi.
Paldies psiholoģēm par nodarbībām, kas sekmē skolēnu attieksmes veidošanos pret atkarībām. Ceram uz turpmāku sadarbību. Izglītojamo anketas apkopoja direktores vietniece audzināšanas darbā R.Rimša

Talsu Valsts ģimnāzijā š.g. 5. februārī 7., 8. un 9. klasēm tika organziētās nodarbības par atkarības jautājumiem, kuras vadīja psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga.
Nodarbībās tika pārrunāti gan teorētiski jautājumi par dažādu atkarību veidošanos, gan skatīta filma, kas aktualizē šo problēmu. Pusaudži atklāja arī savu pieredzi, diskutēja par to.
Pēc nodarbības skolēni izteica savu viedokli par nodarbību. Būtiskākais atsauksmēs:
„Man patika, ka atklāti parādīja atkarību sekas.
Patika vadītājas stāstījums, labi tika izskaidrota narkotiku ietekme.
Patika filma, tā pārliecina nelietot narkotikas, bet nepatika tie skati, kad narkomāni spricējās.
Patika, ka pret mums izturējās kā pret pieaugušajiem.
Patika, ka bija iespēja izteikt savu viedokli un nebija nekas jāraksta.”
Paldies par nodarbību un ceram uz turpmāku sadarbību!
Talsu Valsts ģimnāzijas direktore I.Raituma

Š.g. 05. februārī Talsu 2. pamatskolā 5.-6.klašu skolēniem nodarbības par atkarību tēmu vadīja psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga, kas pārstāv biedrību „Esi brīvs!”.
Nodarbība rosināja skolēnus domāt par savu izvēli attiecībā pret cigaretēm, alkoholu. Nodarbībās skolēni atklāti pauda savu viedokli par problēmjautājumu. Vadītājas soli pa solītim iepazīstināja klātesošos ar atkarību postošo ietekmi gan uz cilvēka veselību, gan uz savstarpējām attiecībām.
Paldies psiholoģēm par darbu, un ceram uz sadarbību arī nākamajā mācību gadā.
Talsu 2. pamatskolas direktore I.Kļaviņa

2009. gada 22. janvārī Tukuma E.Birznieka-Upīša 1.pamatskolas 8.a un 8.b klasēs viesojās „Esi brīvs!” psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga. Skolēnu atsauksmes par nodarbībā „Esi brīvs!” gūtajiem iespaidiem,  zināšanām:
-nodarbībā guvu daudz zināšanu, ka ir daudzas atkarības, kurās labāk neiesaistīties
-mācēt pateikt „nē” dažādām atkarībām, kuras man var kaitēt tikai un vienīgi pašai
- sapratu, ka var darīt jebko citu, tikai nelietot atkarīgās vielas
-vēlreiz guvu apstiprinājumam tam,  ka alkohols un smēķēšana, arī narkotikas izraisa vienīgi negatīvu ietekmi uz veselību, cilvēki zaudē mantas, dvēseles mieru, pat dzīvību
-dažas lietas es jau zināju, dažas uzzināju no jauna
-laba filma, pēc filmas noskatīšanās pārdomāju dzīvi
-nodarbībā „Esi brīvs” es vēlreiz pārliecinājos, ka nelietojot alkoholu un citas kaitīgās vielas, dzīve ir jaukāka
-laiks pagāja nemanot, jo nodarbības diskusijas bija interesantas un aktuālas jauniešu vidū
-nonācu pie secinājuma, ka nekad nelietošu narkotikas utt.
Nodarbību vadīja Ilona Gaile, Dace Freiberga.
Tas apmēram arī ir galvenais, apkopojot visas anketas!
Vēlreiz paldies, ka jūs to darāt un ka atbraucāt pie mums! Direktora vietniece audzināšanas darbā Inga Orbidāne

Š.g. 29.janvārī " asociācijā  "Dzīvesprieks" nodarbības par atkarību tēmu vadīja divas jaukas psiholoģes Dace un Ilona no biedrības "Esi brīvs!"
Esam aptaujājuši jauniešus un, lūk, viņu atsauksmes.
Varam teikt lielu paldies par šo iespēju, jo vairumam jauniešu  nodarbības bija patikušas un ieinteresējušas.
Ja arī kādam iztirzājamā tēma jau bija zināma, tad jaunieši tik un tā atrada par ko priecāties  - bijusi ļoti jauka , atbalstoša un jautra atmosfēra un tā dēļ  bijis vērts tur piedalīties.
Vairāki jaunieši novērtēja, ka nodarbībā varēja aktīvi darboties, pateicoties spēļu elementiem, informācija atmiņā palikusi labāk, nekā tas ir gadījumos, kad par to tiek tikai pārrunāts.
Jaunieši arī izteica vēlmi dzirdēt arī par cita veida atkarībām (attiecību, procesu u.c.), kas, manuprāt, ir atbalstoši.
Asociācijas "Dzīvesprieks" vecākā sociālā darbiniece G. PriedePileniece

2009. gada 22. janvārī Cēsu pilsētas pamatskolas 8. klasēs viesojās „Esi brīvs!” psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga. Nosūtu Jums bērnu atsauksmes pēc lekcijas:
1. Dzirdētais un redzētais ietekmēs manu turpmāko dzīvi.
2. Šī stunda bija vajadzīga, lai saprastu kādu ļaunumu nodara alkohola, narkotikas, tusiņi.
3. Šis seminārs bija aktuāls, jo gandrīz visi kaut ko atbildēja un uzmanīgi klausījās, uztvēra to nopietni, arī es.
4. Nodarbība „Esi brīvs „bija pamācoša.
5. Man patika , ka viss ko runāja un rādīja bija saprotošs.
6. Ļoti patika, ka bija iespēja izvēlēties dzīves piedāvājumus.
7. Tikšanās laikā neko jaunu neuzzināju, jo viss dzīvē redzēts un piedzīvots.
8. pēc visa sapratu, ka negribu būt atkarīga.
9. Filma bija noderīga man un manai klasei.
10. Tikšanās bija interesanta un pamācoša.
11. . Aktuāla tēma.
12. Man patika tās sievietes, kas vadīja semināru.
13. Es vēlētos vēlreiz līdzīgu tikšanos.
14. Mani pārsteidza tas, ka cilvēku ļoti ātri var pierunāt dzert, lietot narkotikas...
15. Labi, ka ir tādi cilvēki, kas atceras, par šo tēmu un  vēlas, lai to uzzinām mēs.
16. Pēc sarunas un filmas es sapratu, ka gribu atrasties paradīzē un nevis ellē.
17. Filmā es visu sapratu, jo šīs lietas ļoti labi pazīstu.
18. Vajadzība pēc filmas nebija liela, bet tomēr noderīga.
19. Filmā bija viss pārspīlēti.
20. Es sapratu, ka dzeršana un pīpēšana nav tas labākais.
21. Es nekad nepīpēšu, jo negribu dabūt vēzi.
22. Šī stunda bija derīga, jo es varēju izprast savas domas.
23. Es droši vien ballītēs iedzeršu, bet ne tik traki kā Gatis.
24. Šīs divas sievietes runāja aizraujoši un interesanti.
25. Tikšanās mani neiespaidoja, ja nu vienīgi nebija jāiet uz stundām. Visu jau zinu pats.
26. Man ļoti, ļoti patika filma!
27. Par laimi manā ģimenē neviens neko nelieto.
28. Es sapratu, ka cilvēki lietojot atkarību izraisošas vielas izdara briesmu lietas.
29. Šī stunda patika visiem.
30. Informācija atgādināja, ka nevajag dzert un lietot narkotikas.
31. Pēc sarunas sapratu, ka ballēs jādejo, nevis jāsēž pie pudelēm.
32. Mēģināšu dzīvē neatkārtot Gata kļūdas.
33. Šādus seminārus vajag organizēt, jo pasaulē noderīgas informācijas nekad nav par daudz.
34. No visa redzētā un dzirdētā uz mani tas neattiecas, jo es nekad tā nerīkojos, nebojāju savu dzīvi.
35. Pavadītās stundas kopā ar lektorēm bija ļoti noderīgas, īpaši maniem klases biedriem.
36. Filma bija vāja satura un pārdomas manī tā neieviesa, bet gan apstiprināja domu, ka es nekad nedzeršu, nepīpēšu un nelietošu narkotikas. Es arī to tagad nedaru.
37. Domāju šādas filmas varētu rādīt biežāk.
38. Saruna par sliktu mums nenāca.
39. Šādu  filmu vajadzētu rādīt visās Latvijas skolās.
40. Man šī lekcija lika aizdomāties, ko es darītu, ja man piedāvātu dzert, vai pīpēt zālīti.
41. Šo lekciju vērtēju augstu, tā liek aizdomāties.
42. Es vēlreiz gribētu šo filmu noskatīties.
43. Man patika šī lekcija , jo tā bija mūsdienīga un interesanta.
44. Man patika, ka lektores runāja jauniešiem saprotamā valodā.
45. Filma man atgādināja 5. dienu, kad pati esmu tusējusies.
46. Lekcija lika aizdomāties par dzīvi.
47. Man patika kā klases biedri pēc tam runāja par šo filmu.
48. Par filmu bija atsauksmes no visām pusēm.
49. Man ļoti patika lekcija „Esi brīvs”
50. Sakumā man likās, ka nebūs interesanti, bet beigās izrādījās ļoti pamācoši un interesanti.
51. Ja šo filmu parādītu visās Latvijas skolā, varbūt jaunieši nedzertu un nebrauktu ar mašīnu.
52. Lekcija bija izdevusies, vadītājas bija atsaucīgas un prasīgas.
53. Viss bija kārtībā varējām kārtīgi atpūsties un izsmieties.
54. Filma man iemācīja, ka nevajag dzert un pīpēt, jo tas var beigties ar nāvi.
55. Filma bija ļoti asa.
56. Šādas filmas vajadzētu rādīt jau no 3. klases, jo ir redzēti bērni, kas pīpē, dzer jau no mazām klasēm.
57. Šo lekciju atbalstu.
58. Priecājos, ka mums bija izdevība kaut ko vairāk uzzināt par atkarību.
59. Paldies tiem cilvēkiem, kas domā par mums un saprot mūs.
60. Es sapratu, ka katru reizi nevajag nodzerties līdz bezsamaņai.
61. Šī lekcija bija pamācoša, jo vasarā mana labākā draudzene šādi aizgāja bojā....
62. Sākumā domāju, ka šī lekcija būs murgs, bet kad sākās manas domas mainījās.
63. Es par šīm lietām vēlētos uzzināt vēl kaut ko.
64. Tās divas sievietes, kas lasīja lekciju bija baigi foršās, jo mācēja izstāstīt visu normāli.
65. Man viss likās noderīgi un ceru, ka citiem arī.
66. Man par šo lekciju ir patīkamas atmiņas
67. Filma bija pamācoša un tieša.
68. Bija labi, jo nebija saspiesta un negatīva atmosfēra.
69. Lekcija lika aizdomāties!!!!
Skolotājas viedoklis- Paldies psiholoģēm par nodarbību, kas sekmē skolēnu attieksmes veidošanos pret atkarībām. Ceram uz turpmāku sadarbību! Skolēnu domas apkopoja direktora vietniece audzināšanas darbā L. Ciemiņa.

2009.  gada 20.  janvārī Rīgas Tirdzniecības tehnikumā viesojās biedrības „Esi brīvs” psiholoģes Ilona Gaile un Dace Freiberga, kas 2. A un 2.T kursam vadīja nodarbības par atkarībām. Nodarbības tika organizētas kā  diskusija par zināmām, mazāk zināmām un nezināmām lietām attiecībā uz atkarībām, kas mūsdienu globalizētajā vidē pastāv daudzveidīgās formās . Pēc šīm nodarbībām jaunieši  izteica  atsauksmes par atsevišķiem jautājumiem. Lūk, dažas atbildes:
1. Kas no stāstītā radīja pārdomas ?
• Sapratu, ka atkarības ir smaga problēma ne tikai pašam cilvēkam, bet arī ģimenei. Sapratu, ka es, lai arī kādi būtu apstākļi nebūšu atkarību vergs.
• Pārdomas radīja tas, ka „šī debesu sajūta ”rodas tikai pēc pirmās apreibināšanās no alkohola, vēlāk šīs sajūtas nav, bet cilvēks turpina lietot alkoholu cerībā sagaidīt vēl šīs izjūtas..., bet ir jau izveidojusies atkarība, organisms ir nolietojies.
• Uzskatu, ka jēdziens baudas bieži vien jauniešiem ir pārprasts jēdziens. Baudas jaunieši bieži vien uzskata par īslaicīgām, pārejošām un kā ekskluzīvu pasākumu, kas nav ar paliekošām sekām attiecībā uz veselību.
• Pārsteigumu radīja tas, ka cigaretes ir tikpat kaitīgas kā heroīns.
• Ka alkohola atkarība var radīt elli ne tikai pašam cilvēkam, bet arī ģimenei, kurā dzīvo cilvēks.
• Pārdomas manī rada tie iemesli, kas izsauc cilvēkā vēlmi pamēģināt lietot apreibinošās vielas. Reizēm man ir ne tik daudz bail par sevi, bet gan par sev tuvākajiem.
• Domas manī mijas par to, ka mīlestības trūkums var būt par pamatu atkarībām....bet , kur šo mīlestību ņemt, ja visi ir aizņemti ar savām lietām.
2. Kas rada cilvēkā vēlmi būt Tu attiecībās ar atkarībām?
• Cilvēku ietekmē apkārtējā vide, apkārtējie cilvēki un arī paša nespēja pretoties. Cilvēkam bieži nav draudzīga ģimeniskā vide, draugi nāk no ielas, kas bieži piedāvā ātrāko un vieglāko ceļu... tas ir tāpat kā ar kaprīzu bērnu- nopērc mantiņu un uz laiku būs miers. Te gan pēc tam ir turpinājums, prasība atkārtot.
• Vēlme pamēģināt, ja to ir mēģinājuši draugi, paziņas.
• Cilvēku uz to pamudina draugi, paziņas un cilvēka vājais raksturs pakļauties neizvērtējot.
• Sabiedrībā ir izveidojies viedoklis, ka alkohols ir palīglīdzeklis problēmu risināšanā.
• Visa pamatā ir vēlme piekrist kārdinājumam un būt vienam no grupas.
• Cilvēks ar atkarībām rada sevī patīkamus brīžus.
• Atkarības palīdz cilvēkam izdzīvot skarbā vidē. Tas ir ceļš kā sev palīdzēt, bet , ja cita nav.
3. Kā iespējams sevi atturēt no atkarībām, ja apkārtesošie lieto atkarības vielas?
• Cilvēkam ir jābūt ar gribasspēku un ir jāprot pateikt nē. Var palikt sabiedrībā, kur tās lieto, bet nelietot tās.
• Var vienkārši piecelties un iziet no telpas. Tā ir jādara tad, ja zini, ka nevarēsi nelietot, ja būsi klāt.
• Jācenšas nebūt sakaros ar cilvēkiem , kuri ir atkarībatkarīgie.
• Ja būsi grupā, kur lieto atkarības vielas, lietosi. Ir jāmaina draugu vide.
• Svarīgi ir zināt, ka ir tādas atkarības, bet norobežoties no tām ar citām izklaidēm.
4.  Kā Jūs raksturojat nodarbību vadītājas?
• Sirsnīgas  un saprotamas.
• Liekas, ka no mūsu vides.
• Labi, ka ir cilvēki, kas nodarbojas ar izskaidrošanu.
• Apbrīnoju to mieru, ar kādu viņas runāja ar mums.
• Izskatās, ka viņām patīk savs darbs.
• Reizēm gribētos parunāt vienatnē ar psihologu. Interesē, kā notiek individuālās sarunas ar psihologu.
• Daudzas lietas es zināju, bet tas man netraucēja klausīties.
Paldies projekta grupai no biedrības „Esi Brīvs!” par atsaucību sadarbībā ar Rīgas Tirdzniecības tehnikumu. Paldies par sapratni un gatavību diskusijai ar mūsu audzēkņiem psiholoģēm Dacei Freibergai un Ilonai Gailei, kas arī pēc nodarbības bija gatavas diskusijai ar audzinātājām Nadzeždu Markinu un Annu Pušpuri.
Audzēkņu informāciju apkopoja A.Pušpure

2009. gada 15. janvārī A.Upīša Skrīveru vidusskolā viesojās biedrības „Esi brīvs” psiholoģe Ilona Gaile ar lekciju par dažādām atkarībām. Šajā lekcijā bērniem bija iespēja uzzināt, kas ir atkarības, kas ir vajadzības un ar ko tās atšķiras. Noderīga bija informācija par to, kādu ļaunumu nodara atkarības, kas tās izraisa, kā no tām var atteikties un ko darīt, lai nekļūtu atkarīgs.
Ļoti uzskatāmas sajūtas skolēnos radīja spēle, kur pa pāriem tika sasietas kājas un viens no pāra bija atkarīgais, bet otrs līdzatkarīgais. Lielākā daļa līdzatkarīgo nevēlējās būt saistīti ar atkarīgo, jo kopā ar atkarīgo bija ļoti grūti, gribējās auklu atsiet, aizbēgt.
Skolēnus pārsteidza tas, ka
• viņi zina vairāk atkarību nekā vajadzību,
• vienas cigarešu paciņas izsmēķēšana dienā ir līdzvērtīga vienai narkotiku devai,
• nav vieglu narkotiku,
• smadzenes ražo alkoholu.
Skolēni izteica viedokli, ka viņi negribētu kļūt atkarīgi, jo tad pazūd draugi un sākas dažādi misēkļi dzīvē. Tāpat nācās padomāt par to, ka atkarību nevar viegli pārtraukt. Skolēni saprot, ka no pamēģināšanas izvairīties nevar, bet nedrīkst nonākt līdz atkarībai.
Skolēni atzīst, ka lekcija bija interesanta un lietderīga, un viņi vēlētos to atkārtot, jo ar katru reizi sniegtajā informācijā vairāk ieklausās un padomā. Psiholoģei Ilonai bija jauniešiem piemērots pasniegšanas stils ar jauniešu izteicieniem, tāpēc informāciju uztvert bija vieglāk.
Skolēni šīs lekcijas iesaka arī citām skolām un, kaut ko pamainot, tās varētu pasniegt arī jaunākām klasēm, lai bērni zinātu, cik drausmīgi ir kļūt atkarīgam.

2009. gada 15. janvārī Saldus pilsētas ģimnāzijā 7. klašu skolēniem notika seminārs par atkarībām, kuru vadīja biedrības “ Esi brīvs!” psiholoģe Dace Freiberga.
Apkopojot skolēnu sniegtās atsauksmes par notikušo semināru, iespējams secināt, ka skolēni ir ieguvuši jaunu un nozīmīgu informāciju par atkarībām, kā arī uzzinājuši, ka pastāv arī līdzatkarība un ir smagi būt par līdzatkarīgo. Skolēni pauž viedokli, ka seminārs ir izdevies un viņi ar psiholoģi Daci labprāt tiktos atkal, lai par atkarības problēmu uzzinātu vēl vairāk informācijas. Skolēni ir novērtējuši arī iegūto informāciju par citiem atkarību veidiem, piem., datoratkarības, atkarība no azartspēlēm utt.
Lektori D.Freibergu skolēni raksturo kā jautru, interesantu un saprotošu, kura mācējusi visu sniegto informāciju labi izskaidrot. Skolēni uzskata, ka semināram atvēlētais laiks ir bijis par īsu, jo viņi labprāt būtu vēlējušies uzzināt kaut ko vairāk par konkrētiem narkotiku veidiem, lai tos atpazītu un no tiem izvairītos, tuvāk aprunāties par katru atkarības veidu, kā arī uzklausīt piemērus “iz dzīves”, kurā tiktu analizēti konkrētu cilvēku dzīves pieredze.
No notikušā semināra jauniešiem visvairāk atmiņā ir palikušas praktiskās nodarbības, kurās bija jāspēlē lomu spēles un jāiejūtas atkarīgo cilvēku situācijā, kā arī spēle ar lācīti Bārniju un konfekšu tik - tak ēšana. Kā vērtīgu informāciju skolēni atzīst to, ka ir uzzinājuši par līdzatkarību un to, ka līdzatkarība, tāpat kā atkarība, ir nopietna problēma, kuru var un vajag risināt.
Jaunieši atzīst, ka šādos pasākumos sniegtā informācija ir noderīga, lai spētu pateikt “nē” ja kāds piedāvā iedzert vai uzpīpēt. Lai liktu skolēniem aizdomāties par atkarības problēmām un izvērtēt savas iespējas atteikties no atkarību izraisošajām vielām būtu svarīgi šādus seminārus organizēt arī citu klašu skolēniem.
Saldus pilsētas ģimnāzijas sociālā pedagoģe I.Muraševa

Atsauksmes par nodarbībām 2009. gada 13. janvārī Siguldas Valsts ģimnāzijas 9. klasēs.
„Man patika uzzināt ko jaunu. Katrai klasei vajag šādu stundu. Atkarības ir tiešām bīstamas un no tām vajag izvairīties.”
„Patika sievietes leksika. Kā viņa ar mums sarunājās – it kā mēs būtu pazīstami jau sen un būtu labi draugi.”
„Patika tas, ka viņa lietoja neformālu valodu, varēja just zināmu laipnību un atvērtību, viņai bija humora izjūta.”
„Sieviete, kas stāstīja, mācēja ar mums labi saprasties.”
„Tas bija kaut kas jauns un neierasts.”
„Ļoti interesanti un saprotami stāstīja.”
„Sapratu, cik ātri atkarību var iegūt, tikai pamēģinot. Patika tas, ka stāstītais atšķīrās no standarta, ko es zinu par atkarībām.”
„Uzzināju jaunas lietas par saviem klasesbiedriem. Neko jaunu neiemācījos. Man mazliet likās, ka tā bija „smadzeņu skalošana””.
„Man patika, ka visi jutās brīvi un neviens nekautrējās.”
„Patika – tas, ka es dabūju konfekti. Tas, ka nenotika latviešu valoda.
Nepatika – radīja ļoti sliktu garastāvokli.
Sapratu, ka man ir problēma un pie kā tā var novest.”
„Konfekte :)."
"Nepatika – runāja lietas, kuras jau zināju.”
„Man patika, ka stāstot zīmēja uz tāfeles dažādas shēmas. Tas palīdzēja saprast.”
„Man bija ļoti interesanti, jo iemācījos jaunas lietas par atkarībām. Arī sapratu, ka vairāk jāuzmanās no aizdomīgām lietām. Jauki, ka visi varēja runāt atklāti. Man patika doma – ja tev nav atkarību, tu esi brīvs cilvēks.”
„Sapratu to, ka atkarība var būt ļoti grūti ārstējama un nevajag nemaz mēģināt.”
„Izmantoja interesantus žestus. Iemācījos daudz ko jaunu, sapratu atkarības patieso ļaunumu.”
Apkopoja skolas psiholoģe I.Kursīte

2009. gadā 13. janvārī Siguldas 3.pamatskolas 5.b un 6.b klases skolēni piedalījās biedrības “Esi brīvs!” rīkotajās nodarbībās. Psiholoģes Dace un Ilona ar lielu entuziasmu darbojās ar skolēniem, stāstot par dažāda veida atkarībām.
Apkopojot skolēnu pārdomas, zīmējumus un aprakstus pēc nodarbībām, tika secināts, ka:
• Nodarbība bija interesanta,
• Mūsu attieksme ir mainījusies pret vājo alkoholu,
• Mūsu ieteikums-neko nemēģināt, ja pamēģināts- neturpināt,
• Bija vērtīgi,
• Tika uzklausīts mūsu viedoklis,
• Pēc tam bija ko padomāt, jo dzirdējām lietas, par kurām neko nezinājām.
Ceram uz sadarbību arī nākošajā mācību gadā! Ārpusklases darba organizatore Elita Cīrule

Vārda dienas svin: Georgs, Jurģis, Juris
2024. gada 23. aprīlis

Attiecības ir kā deja, kuras laikā starp partneriem šurpu turpu joņo enerģija. Dažas attiecības ir lēna, drūma deja ar nāvi.

Kolete Doulinga

 
Kā Tu domā, vai Tu esi atkarīgs?
Kopā balsojumu - 9995
 

Mūs atbalsta: